Hovedbestyrelsen

Hovedbestyrelsen holder bestyrelsesmøder et antal gange om året i København. Hovedbestyrelsen har det overordnede ansvar for Dansk Botanisk Forening; den daglige ledelse varetages af forretningsudvalget, der består af formand, næstformand og kasserer.

Hvert år inden udgang af april holder vi generalforsamling, hvor bestyrelsesmedlemmer vælges for 2 af gangen (foreningens vedtægter). Her kan du se hvornår bestyrelsen holder møder og hvem den nuværende bestyrelse er. Bestyrelsen har 13 medlemmer (§10 a): formand, næstformand, én repræsentant fra hver af kredsene og 8 menige medlemmer.

Bestyrelsens planlagte møder
tirsdag 15/02 2022 Hovedbestyrelsesmøde
mandag 07/03 2022 Hovedbestyrelsesmøde
tirsdag 29/03 2022 Hovedbestyrelsesmøde
lørdag 02/04 2022 Generalforsamling 2022
onsdag 11/05 2022 Hovedbestyrelsesmøde
onsdag 08/06 2022 Hovedbestyrelsesmøde
torsdag 18/08 2022 Hovedbestyrelsesmøde

Tidligere møder.

Eva Kullberg
Formand

• Lektor emeritus. Cand. scient. med botanik som hovedfag. Blev medlem af foreningen 1957. Har været medlem af Jyllandskredsens bestyrelse i årtier. Har arrangeret mange ture både i Danmark og til troperne. Har været i bestyrelsen for Nationalpark Mols Bjerge, som repræsentant for foreningen i de 8 år, man må være der. Deltager nu som frivillig nationalparken i et projekt, hvor 20 særlige arter kortlægges. Er foreningens repræsentant i det rådgivende udvalg for Tøndermarsken samt det grønne Råd i Syddjurs kommune. Har tidligere repræsenteret Jyllandskredsen i hovedbestyrelsen.
  • Valgt til formand 2017. Genvalgt i 2021.
  • Kontakt: +45 21 69 82 23.
Anna Bodil Hald

Næstformand

• Mine interesseområder er naturbeskyttelse, naturforvaltning, botanisk formidling, konkret naturpleje. Naturkonsulent og partner i NatLan.
  • Medlem af bestyrelsen siden 2012, valgt til næstformand første gang 2017. Genvalgt som næstformand i 2020.
  • Kontakt +45 21 42 23 30.

Jakob Hermann
Menigt medlem, kasserer

• Uddannet biolog fra Københavns Universitet med et floristisk speciale. Arbejder som lektor på Gefion Gymnasium. Er mest administrativ i foreningen – bruger en del tid på udvikling af foreningens it-infrastruktur.
  • Genvalgt 2021, som kasserer.
  • Kontakt +45 27 20 91 12.

Claus Helweg Ovesen

Henrik Tranberg
Kredsrepræsentant

• Berygtet ekskursionsløve, der ikke anser broer som en hindring for at deltage i foreningens ture. I Fynskredsen har vi netop igangsat projekt Eventyrlig Flora.
  • Repræsenterer Ulveøen, aka. Fynskredsen.

Poul Evald Hansen
Menigt medlem

• Biolog født i 1950. Har arbejdet i private firmaer som Amphi Consult, Care4Nature m.v. med naturvurderinger, NOVANA-opgaver m.v. – og er nu pensionist.  Lokalformand for DN i Albertslund og kontaktperson til DNs biodiversitetsnetværk. Også aktiv i Svampeforeningen og på Svampeatlas og på Fugleognatur og i Bryologkredsen. I bestyrelsen er jeg med i bl.a. politikudvalg og medlemshvervningsudvalg.
  • Valgt første gang til bestyrelsen i 2016. Genvalgt senest i 2020.

Peter Jannerup
Menigt medlem

• Deltager i Østkredsens naturbeskyttelsesudvalg. Arbejder med naturbeskyttelse, naturpleje og en smule naturformidling i Kalundborg Kommune.
  • Medlem af bestyrelsen siden 2012. Genvalgt senest i 2021.

Ida Bomholt Dyrholm Jacobsen

Gunnar Rylander Hansen
Menigt medlem

• Gunnar er uddannet biolog, og har bl.a. interesse i nytteplanter, mikroskopi og en vigtig ting er at øge udbredelsen og glæden ved de vilde planter. Har arbejdet som leder af Botanisk Skoletjenste i 10 år. Arbejder nu som faglærer på Vilvorde, Roskilde Tekniske Skole.
  • Genvalgt senest i 2020.

Nikolaj Gervig Correll

Kredsrepræsentant

• Uddannet biolog med mange års erfaring som feltbotaniker. Særlig interesse for at udforske og bevare den den danske flora, både i sig selv og som en del af den øvrige biodiversitet.
  • Jyllandskredsens repræsentant siden 2019.
Emil Førby

Kredsrepræsentant

• Emil er uddannet biolog og har særligt interesse for at udbrede glæden ved vilde planter samt den helt nære flora. Til daglig arbejder han med naturbeskyttelse og naturpleje i en kommune. Med i udvalget for arter.dk.
  • Repræsentant for Østkredsen i hovedbestyrelsen siden 2019.
  • Medlem af bestyrelsen for Østkredsen siden 2018.

Martin Køhl Søholm
Menigt medlem

• Uddannet biolog og ansat som Leder af Naturteamet i Kerteminde Kommune. Særlig interesse er Naturbeskyttelse, Naturpleje, Natura2000 samt udvikling af rekreative muligheder i naturen. Med i naturgruppen på Sprogø og Formand for kogræsserlauget Svanedammen i Nyborg.
  • Repræsentant i hovedbestyrelsen for Fynskredsen siden 2016.
  • Valgt som menigt medlem til bestyrelsen 2020.

Sidst opdateret 20. jan 2022