Årets Urt

Årets Danske Urt er et tiltag fra Dansk Botanisk Forening som startede i 2020. Fynskredsen har siden år 2008 haft tradition for at udvælge Årets Fynske Urt, som en særlig fokusart for et år ad gangen. Man har i den forbindelse opfordret de fynske botanikere til at eftersøgende og indrapportere årets urt det pågældende år.

Fynskredsens initiativ har været en stor succes, og vi har derfor valgte vi i 2020 at udbrede det til hele landet. Vi startede med Trævlekrone som Årets Danske Urt. Vi vil opfordre alle til at tage ud og eftersøge og indrapportere fund af Årets Danske Urt. Vi er interesseret i observationer af alle forekomster, både kendte og nyfund, så vi kan få opdateret vores viden om artens status i Danmark.

Årets Danske Urt 2021 er Strand-Mandstro.

Strand-Mandstro (Eryngium maritimum) er Dansk Botanisk Forenings Årets Danske Urt 2021. Uleli, CC BY 3.0 <https://creativecommons.org/licenses/by/3.0>, via Wikimedia Commons
Strand-Mandstro (Eryngium maritimum) er Dansk Botanisk Forenings Årets Danske Urt 2021. Foto: Uleli, Sweden, CC BY 3.0 https://creativecommons.org/licenses/by/3.0, via Wikimedia Commons

Registrer dit fund

Dansk Botanisk Forening råder ikke over sin egen database, så vi opfordrer til, at man benytter en af de tilgængelige artsdatabaser, f.eks. iNaturalist.org, Naturbasen.dk (fugleognatur.dk) eller den kommende, statslige artsportal Arter.dk. Dine danske fund af Årets Danske Urt kan også meddeles til de 3 lokalredaktører af Årets Fund.

I slutningen af året vil vi samle data sammen, og det er derfor lettest for os, hvis du benytter en af de to nedenstående indberetningsmetoder.

Sådan gør du

Når du har set Årets Danske Urt, har du mulighed for at registrere den på to måder:

iNaturalist

På iNaturalist har vi oprettet et projekt, hvor du kan registrere dit fund. iNaturalist er en artsregistreringsplatform. For at registrere dit fund skal du oprette dig som bruger
iNaturalist kan benyttes fra www.inaturalist.org, men findes også som app til både android og iOS. Når du har oprettet dig om bruger, kan du logge ind i appen og registrere dit fund direkte fra din smartphone.
Her på iNaturalists hjemmeside kan du se en kort video om, hvordan du registrerer fund
Når du registrer et fund i iNaturalist, kommer det automatisk med i vores projekt.

Send en mail

Du kan sende en e-mail med dit fund. Din e-mail skal indeholde koordinater og dato for fund og gerne et billede af fundet. Hvis du ikke har en GPS, kan du finde koordinator for fundet ved at gå til Google Maps, zoome ind og trykke det stedet for dit fund og så vil koordinaterne stå nederst i billedet (f.eks. 55.243693, 10.267872).
Send mailen til din lokale Årets Fund-redaktør:

God jagt!

Årenes Danske Urter

xx2021
Årets Danske Urt i 2021 er Strand-Mandstro. Se de fund der blev indrapporteret i iNaturalist for Strand-Mandstro.
2020
Årets Danske Urt i 2020 var Trævlekrone. Se de fund der blev indrapporteret i iNaturalist for Trævlekrone.

Sidst opdateret 8. jan 2021