Årets Urt

Trævlekrone

Årets Danske Urt er et nyt tiltag fra Dansk Botanisk Forening. Fynskredsen har siden år 2008 haft tradition for at udvælge Årets Fynske Urt, som en særlig fokusart for et år ad gangen. Man har i den forbindelse opfordret de fynske botanikere til at eftersøgende og indrapportere årets urt det pågældende år.

Fynskredsens initiativ har været en stor succes, og vi har derfor valgt at udbrede det til hele landet. Vi starter i år med Trævlekrone som Årets Danske Urt. Vi vil derfor opfordre alle til at tage ud og eftersøge og indrapportere fund af Trævlekrone. Vi er interesseret i observationer af alle forekomster, både kendte og nyfund, så vi kan få opdateret vores viden om artens status i Danmark.

Årets Danske Urt 2020. Trævlekrone. Foto: Nikolaj Correll

Dansk Botanisk Forening råder ikke over sin egen database, så vi opfordrer til, at man benytter en af de tilgængelige artsdatabaser, f.eks. iNaturalist.org, Naturbasen.dk (fugleognatur.dk) eller den kommende, statslige artsportal Arter.dk. Dine danske fund af Trævlekrone kan også meddeles til de 3 lokalredaktører af Årets Fund (se nederst).

I slutningen af året vil vi samle data sammen, og det er derfor lettest for os, hvis du benytter en af de to nedenstående indberetningsmetoder.

Registrer dit fund
Når du har set Trævlekrone, har du mulighed for at registrere den på to måder:

iNaturalist
På iNaturalist har vi oprettet et projekt, hvor du kan registrere dit fund. iNaturalist er en artsregistreringsplatform. For at registrere dit fund skal du oprette dig som bruger
iNaturalist kan benyttes fra www.inaturalist.org, men findes også som app til både android og iOS. Når du har oprettet dig om bruger, kan du logge ind i appen og registrere dit fund direkte fra din smartphone.
Her på iNaturalists hjemmeside kan du se en kort video om, hvordan du registrerer fund
Når du registrer et fund af Trævlekrone i iNaturalist, kommer det automatisk med i vores projekt.

Send en mail
Du kan sende en e-mail med dit fund. Din e-mail skal indeholde koordinater og dato for fund og gerne et billede af den Trævlekrone, du har fundet. Hvis du ikke har en GPS, kan du finde koordinator for fundet ved at gå til Google Maps, zoome ind og trykke det sted hvor du fandt Trævlekrone, så vil koordinaterne stå nederst i billedet (f.eks. 55.243693, 10.267872).
Send mailen til din lokale Årets Fund-redaktør:

God Trævlekrone-jagt!

Sidst opdateret 23. maj 2020