Ruderattur til baneterræn i Nyborg

tirsdag 16/06 2020

Finn Skovgaard & Henrik Tranberg

OBS Opdateret beskrivelse og nyt sted

Turen bliver gennemført, da vi nu kan mødes i større grupper. Men turen forlægges til Nyborg, idet det planlagte Odense-areal desværre er forsvundet.
Odense (“Nordens DubaI”) er under totalrenovering, og Odense St. begravet under golde jordbunker. Derfor flytter vi ekskursionen til Nyborg Gl. Færgehavn, hvor der også findes Liden Sneglebælg. Herefter ser vi på 1-2 hotspot(s) i Teglværkskov lige N f. Nyborg, med fx Strand-Fladbælg, Due-Skabiose; Vår-Star.

Nyt mødested: Græsarealet S f. restaurant Nyborg Destilleri, Holmens Boulevard, Nyborg, kl. 19.00. Turen er planlagt at slutte ca. kl. 21.

Tidligere beskrivelse:

Liden Sneglebælg er i 2019 genfundet for Fyn på baneterræn i Odense og Nyborg efter mange års fravær. Også mulighed for arter som Blød Kvast-Høgeurt, Purpur-Storkenæb, Trekløft-Stenbræk og Tue-Siv samt den invasive Smalbladet Brandbæger og unge ex. af Småskærmet Pastinak. Skovgaard er kendt for at gøre mange nye danske plantefund på ikke mindst Københavns baneterræn, så måske ….

Mødested: P-pladsen ved Jarlsberggade 6 (lige nord for Rugårdsvej).