Sensommerflora på Ærø

DBF-Fynskredsen

Kun tilmeldte kan deltage

Arrangører: Marta Kristensen og Carsten Hunding

Vi fortsætter Fynskredsens øhopperi med en tur til den næststørste ø i det fynske øhav, Ærø. Her har vi tidligere beundret Maj-Gøgeurt i Gråsten Nor og Vår-Star i Voderup Klint. Denne gang tager Knud Nielsen os på en sensommertur til Strand-Loppeurt og Seglblad, Bakke-Nellike og flere arter af star. Vi botaniserer ved Vitsø, der før var nor, så sø, senere eng og mark og nu igen sø, ved Søbygaard med både vandfyldt voldgrav og vindebro, på 1100-tallets Søby Voldsted og ved det gamle teglværk nær Bregninge. Langs det i 2016 frilagte vandløb i Tranderupdal vokser Vandkarse og Tykbladet Ærenpris, og i Sjoens vådområde håber vi på Vand-Brunrod, men er sikre på en fin bestand af Strand-Loppeurt i skrænten ned mod engen. Turen slutter på Flyvepladsen med Eng-Ensian, Hundesalat og andre lave planter, der nyder godt af Ærø Lelaugs årlige høslet.

Tilmelding: Antallet af deltagere er begrænset til 20, efter først-til-mølle.

Turen koster 50 kr. pr. snude. Beløbet bidrager til at betale færgetransport af biler og deltagere samt fortæring på færgeturen.

Du kan først tilmelde dig fra den 15. juli. Send e-mail til eller sms til 5131 9113 og hør, om der er plads. Hvis det er tilfældet, får du nærmere besked om turen.