Ekskursion til Vadehavsområdet

onsdag 26/07 2017 - søndag 30/07 2017
Hele dage(n)

Botanisk ekskursion til Vadehavsområdet on.26.-sø.30.juli 2017 for medlemmer af de nordiske, botaniske foreninger

Hent invitationen som pdf her

På mødet 2016 for nordiske, botaniske foreninger blev vi enige om, at Danmark i 2017 står for tilbud om fælles, nordisk ekskursion i fortsættelse af den række, som allerede er afholdt. Vi tilbyder derfor her en ekskursion til det danske Vadehavsområde, som har natur, som næppe findes lignende i de øvrige, nordiske lande.

Ud over særlig plantevækst og –arter vil der være lejlighed til at se bl.a. det meget rige fugleliv og sælerne. Det er klitter, klitheder, brede sandstrande og marskkyster med op mod 2 meter tidevand. På fastlandet bl.a. interessante heder, moser og enge omkring de – efter danske forhold – store vandløb.

Valget af lokaliteter i landets sydvestligste hjørne betyder imidlertid, at der udover rejsen til Danmark bliver en transport enten ned gennem Jylland el. tværs over landet fra øst til vest, efter at I er kommet hertil. Men vi håber selvfølgelig, at I vil synes, det er umagen værd for at komme til Det danske Vadehav, som nu også er nationalpark, se evt. http://nationalparkvadehavet.dk/. Den nationalparkstatus, der er for det danske område, fortsætter i øvrigt syd for grænsen i den tyske delstat Slesvig-Holstens Vadehavsnationalpark.

• tid: 26.juli til sø.30.juli, dvs. 3 hele ekskursionsdage (to-fr-lø) plus ankomst- og afrejsedag
  • indkvartering på Ribe Vandrerhjem, http://www.danhostel-ribe.dk/ (Ribe er en af Danmarks ældste og mest interessante byer)
  • Ledelse: botanikerne Søren Vinding og Claus Helweg Ovesen sammen med andre lokale stedkendte og botanisk kyndige.
  • Deltagerpris for kost og logi på Ribe Vandrerhjem (ved 20 tilmeldinger) er 2700,- Dkr
  • Transport: i privatbiler, som vi søger at fylde op på de enkelte ekskursionsdage.

Dækning af udgifter til transport under turen (incl. Fanøbillet) aftales mellem deltagerne i de enkelte biler.

Foreløbigt program:

• én dag med lokaliteter på fastlandet i Sydjylland: Kallesmærsk hede ved Oksbøl, halvøen Skallingen, de sønderjyske højmoser el.a. (se evt. mere på nationalpark- og Rømø-links ovenfor)

Der udsendes her et foreløbigt – og ikke så detaljeret – program med henblik på at få tilkendegivelser af interesse inden 15.januar 2017. Når vi har disse, tager vi endelig stilling til, om turen kan gennemføres. Med tilstrækkelig interesse går vi så i gang med detailplanlægning af ekskursionen og sender i foråret 2017 et mere detaljeret program og anvisning på endelig tilmelding.

Med nordisk botanisk hilsen og håb om gensyn i Vadehavet Nationalpark

fra

Søren Vinding og Claus Helweg Ovesen

Foreløbig tilmelding til nordisk ekskursion til det danske Vadehavsområde 26.-30.07.2017 skal indeholde:

1. Navn
  2. Email
  3. Adresse
  4. Kommer i bil med antal ledige pladser

Sendes senest 15. januar 2017 – og gerne inden årsskiftet – til: