Svenska provinsfloror och i synnerhet Medelpads Flora

torsdag 04/03 2021

Online - Tilmeld dig her

Stefan Grundström

Tilmelding Påkrævet (se Sted)

Stefan Grundström, miljøkonsulent, økolog og tidligere formand for Svensk botanisk Forening (SBF) holder foredrag (på svensk) om Svenska provinsfloror och i synnerhet Medelpads Flora och dess författare, konstnären, trolltecknaren och orkidékännaren Rolf Lidberg.

Det store land Sverige er selvfølgelig meget forskelligt fra syd til nord, og dette kalder på udarbejdelse af landskabs- el. provinsfloraer, som SBF har lagt et stort arbejde i at få udarbejdet og udgivet. Mange danske kender f.eks. Skånes og Smålands floraer. Foredraget indledes med en gennemgang af status for provinsfloraer i Sverige: hvor mange er der udkommet, og hvilke er man i gang med nu? Stefan har f.eks. været i Arjeplog i Lapland i november 2019, hvor foreningen Pite Lappmarks flora blev præsenteret som den første provinsflora fra Lapland.

Derefter overgår han til Medelpads Flora (stort landskab ud til Østersøen nord for Uppsala, største by er Sundsvall). Her kommer lidt mere fokus på nogle af Sveriges flotte orkidéer såsom Fruesko og Norne (Calypso) med illustrationer af kunstneren og botanikeren Rolf Lidberg. Endvidere fortæller han om nogle af Medelpads specialiteter: Viola collina, Cinna latifolia og Astragalus penduliflorus.

Rolf Lidbergs store indsats for Medelpadsfloraen bliver en vigtig del af foredraget, som så afsluttes med lidt troldebilleder og anekdoter fra kunstnerens begivenhedsrige liv. Lidberg er kendt og elsket som Sveriges bedste tegner af trolde og nisser – ved siden af hans store indsats som botaniker, botanisk illustrator og naturbeskyttelsesforkæmper. Stefan har først udgivet et særnummer af SBTs tidsskrift om Lidberg og siden skrevet en hel bog om særligt hans indsats i botanikken, både i Sverige og i flere andre europæiske lande. Han blev i den sammenhæng æresborger i en by på Sicilien.

På grund af COVID-19 restriktionerne har Østkredsen i Dansk Botanisk Forening ikke kunnet gennemføre mange af foredragene i 2020. Situationen ser også meget uoverskuelig ud her i begyndelsen af 2021 – så vi føler os nødsaget til at gennemføre de udsatte foredrag som digitale foredrag ved hjælp af programmet ZOOM, som også anvendes til en stor del af den digitale undervisning, der foregår nu. Dette kræver, at man tilmelder sig foredragene på forhånd, og derpå får man kort før foredraget en mail om hvilket link man skal benytte og hvorledes man i øvrigt skal forholde sig. Vi forudser, at det bliver nødvendigt at afholde alle aktiviteter i februar og marts på denne måde, men skulle det ske, at restriktionerne bliver lette så at vi kan afholde foredragene på normal måde, vil vi give besked over hjemmesiden.