Skovenge og fattigkær i Gribskov

Den store p-plads ved Enghavevej overfor Enghavehus

Andreas Kelager

Tilmelding nødvendig - se Beskrivelse

Vi skal udforske den Gribskovske flora i området mellem Kagerup og Gadevang, hvor fattigkærene og skovengene er de vigtigste botaniske naturtyper. På vores tur kommer vi til afgræssede skovenge, en høslætseng og områder uden aktiv forvaltning. Kom med på en tur hvor vi bl.a. skal lede efter Blomstersiv, Tranebær og den kødædende plante Rundbladet soldug i Tokkerup Tørvemose. Turen går derefter til Tokkerup Enghave hvor bl.a. Vand-mynte, Trævlekrone, Kattehale, Kær-ranunkel og flere arter af Star vokser. Undervejs kan vi undersøge pionerplanterne på de forstligt afdrevne tørre områder og lede efter rester af overdrevsflora. På vores tur snakker vi om status og forvaltning af skoven og de lysåbne områder. Gribskov har været omdrejningspunkt i diskussionen om de første naturnationalparker i Danmark.

Gribskov er også en del af Nationalpark Kongernes Nordsjælland, som Dansk Botanisk Forening rådgiver. Undervejs vil der blive mulighed for at snakke om Dansk Botanisk Forenings engagement i Nationalparkrådet og Naturnationalparken og ikke mindst arbejdet for en vildere og mere dynamisk natur.

Medbring madpakke og drikke (som indtages kl. 12). Husk fodtøj velegnet til vandring. Bemærk at nogle af lokaliteterne kan være fugtige eller våde. Forventet turdistance: 4-5 km.

Mødested: Parkeringspladsen på vestsiden af vejen overfor Enghavehus og Mor Gribs Hule.

Tilmelding er nødvendig: send en email til for tilmelding og angiv venligst navn og email på deltagerne. Medlemskab af Dansk Botanisk Forening er ikke et krav, men medlemmer har fortrinsret.