Dansk planteskildring i kunst og videnskab

torsdag 09/12 2021

Auditorium A, Bygning 1, Universitetsparken 15, København Ø

Claus Helweg Ovesen og Kirsten Tind

Tilmelding ingen for nuværende

Dansk planteskildring i kunst og videnskab – en oversigt over udviklingen siden den første Flora Danica og noget om, hvordan arbejdet foregår i dag.

Vi er med rette stolte af Simon Paullis Flora Danica og siden i endnu højere grad over 1700- og 1800 tallets storværk af samme navn, som det tog ca. 130 år at få færdiggjort. Men der er jo sket meget med skildring af plantelivet siden, herunder ikke mindst i form af udgivelse af mere overkommelige værker med gode planteafbildninger, som har gjort illustrerede florabøger til (næsten) hvermands eje. Senest har internettet med plantebestemmelsesapps og masser af tilgængelige billeder så haft meget stor betydning.

Foredraget første del er en ret kort, illustreret oversigt over udviklingen fra 1600-tallet til i dag ved Claus Helweg Ovesen. Derpå vil Kirsten Tind, nok landets flittigste nulevende, botaniske skildrer, fortælle om det praktiske arbejde som kunstner og illustrator, herunder det med at finde gode modeller og at følge årets rytme for plantekunstneren. Kirsten er også involveret i en ny bestemmelses-app, som hun kan fortælle lidt om arbejdet med.

Kirsten Tind er blandt meget andet skaber af foreningens logo med den blå anemone.