Statsministeren og miljøministeren på besøg i Hammer Bakker

I forbindelse med Naturmødet i Hirtshals fandt statsminister Mette Frederiksen og miljøminister Magnus Heunicke tid til et timelangt besøg i Hammer Bakker fredag den 24. maj. Der var ikke – som forventet – massiv pressedækning, men i stedet lidt mere tid til fordybelse, hvor især Frederik Møller fra Den Danske Naturfond fik lov til at forklare om sammenhængene mellem naturkvalitet, flora og sjældne sommerfugle, og hvordan den helårsgræsning med kvæg, heste og geder, som foregår i Hammer Bakker, gør en stor positiv forskel for biodiversiteten. Dog fik ministrene ikke set skyggen af hoved-”personerne”, hestene holdt sig i skjul med deres foreløbigt 9 føl, der er kommet til verden i år, og højlændere og geder var heller ikke at se.

Frank Erichsen (Bonderøven) deltog også og påpegede overfor ministrene, at naturgenopretningen i Danmark går alt for langsomt. Herudover var der meget fokus på at tale med en flok børn inviteret til lejligheden. Udgangspunktet var shelterpladsen, og vi nåede desværre ikke helt ned til DBF’s ejendom, men begge ministre fik set Pebermosen og hørt om hængesækken, hvor man nærmest kan ”gå på vandet”, og betydningen af rent vand, som den truede moseperlemorsommerfugl er afhængig af.

Begejstringen for at møde kendisser var stor blandt den yngre del af publikum og ved modtagelsen blev der hvinet som ved besøg af en rockstjerne. Blandt de tilstedeværende var også formand for Den Danske Naturfond, Bengt Holst, Aalborg Kommunes borgmester, Lasse Frimand Jensen, og alle de medarbejdere fra Aalborg Kommune, som har en andel i projektet samt dyreholderen, der står for det daglige tilsyn. Herudover deltog Hammer Bakker Naturråd, hvor DBF er repræsenteret ved Dorthe Mikkelsen, og Dansk Botanisk Forening repræsenteret ved to medlemmer fra Hammer Bakker-udvalget, Henriette Bjerregaard (medforperson) og John Brandbyge. Der var god stemning og mange gode snakke om naturen mellem de involverede parter. Vi kan kun håbe på at denne positive politiske interesse for vores projekt i Hammer Bakker kan smitte af på naturforvaltningen i den øvrige del af landet. Læs mere om projektet, hvor DBF indgår i et samarbejde med Aalborg Kommune og Den Danske Naturfond her.