Tissø og Bjergsted Bakker

søndag 11/06 2023

Thure Hauser

Tilmelding nødvendig. Se Beskrivelse.

Tilmelding nødvendig på https://forms.gle/GqmfnbBANQYs8iuU7 ; max 15 deltagere

Turen starter ved Tissø, hvor vi skal se på vegetationen ved søbred og nærliggende overdrev. Området har en rig og velundersøgt  flora, som har været omtalt i URT 2019:3. Vi er så heldige at have en af forfatterne, Carsten Clausen, med os på turen. Anden halvdel af turen går til Bjergsted bakker, som er et imponerende bakkedrag der hæver sig over smeltevandssletten øst for Svebølle. Området har tidligere været del af et stort overdrev, med mange spændende planter, men har tidligere lidt under mangelfuld græsning. Carsten Clausen har ligeledes undersøgt floraen i dette område, og vil lede os frem til nogle af de gode områder. Undervejs fra Tissø til Bjergsted kommer vi gennem Kattrup Vildnis, et privatejet område som er ved at blive omdannet til vild natur med bl.a. bison-græsning.

Ved Tissø er det godt med vandtæt fodtøj; ved Bjergsted Bakker kommer vi til at gå nogle kilometer, så vær forberedt. Medbring mad og drikke til turen.

Mødested: Ved Tissø, oplyses senere til tilmeldte deltagere. Hjemkørsel fra Bjergsted by.

Kontakt: Thure Hauser 2011 4469

Vi opfordrer stærkt til samkørsel: klik her: https://forms.gle/QPZKwxn8UYHdepQB8, udfyld, og I vil blive sat i forbindelse med hinanden.