Rundvisning på NaturMedicinsk Museum

torsdag 28/11 2019

Jagtvej 160

Jens Soelberg

Arrangementet er organiseret af Dansk Naturhistorisk Forening, som har inviteret Dansk Botanisk Forenings medlemmer.

NaturMedicinsk Museum og Farmakognostisk Samling illustrerer med sine 7.000 planter og dyr – alle med historisk og nutidig lægemiddelrelevans – vores intime forhold til naturens og dens kemi – når vi indtager den for dens molekylære og biologiske effekt i vores krop. Mindst 1⁄4 af moderne lægemidler spores tilbage til naturen, og derudover spiller naturlægemidler, med deres talrige, interagerende bioaktive stoffer, en stadig større rolle i lægemiddelvidenskaben. Med deres fælles antikke udspring er det endnu i dag tydeligt at botanik, naturhistorie, systematik (og molekylærbiologi) har et frugtbart parforhold med lægemiddelvidenskaben og drug discovery. Bevaring af diversitet, biologisk og kemisk, får tillagt et yderligere perspektiv når det er åbenlyst at lægemiddelvidenskaben største ressource er naturressourcer. Rundvisningen bliver en vandring gennem vores historie med lægemiddelplanter og -dyr, fra glat lakrids, prikbladet perikon, opiumsvalmue og kinabark til spanske fluer, m.fl som alle stadig er ophav til lægemiddelstoffer og naturlægemidler. Og i vores nutid og fremtid med farmaceutisk efterspørgsel på midler mod kræft, diabetes og sårheling. Dertil mirakelbær, bævergonader, gin botanicals, salep-gøgeurt, hallucinogene lægemidler og omvendt signaturlære.

Rundvisning af kurator, PhD. Jens Soelberg (Institut for Lægemiddeldesign og Farmakologi (SUND, KU).

Praktisk information Mødested: Vi mødes ved indgangen til Jagtvej 160 (300 m nord for indgangen til Zoologisk Museum) Mødetid: kl. 17:00.

Grundet begrænset antal deltagerpladser er tilmelding til rundvisning nødvendig – efter ”først til mølle” princippet!

Tilmelding: til Morten Simonsen på e-mail senest d. 26/11. Angiv et mobiltelefonnummer, så vi kan sende en SMS i tilfælde af aflysning af turen i sidste øjeblik.

Dansk Naturhistorisk Forening, c/o Zoologisk Museum Universitetsparken 15, 2100 København Ø ; www.snm.ku.dk/dnf/

Hent invitationen som pdf.