Aflyst: Nordisk botanisk ekskursion til Nordøstfyn

mandag 22/06 2020 - fredag 26/06 2020
Hele dage(n)

Henrik Tranberg, Martin Køhl Søholm og Carsten Hunding

Dette arrangement er desværre aflyst.

Botanisk Sankt Hans ekskursion til det Nordøstlige Fyn for medlemmer af de Nordiske botaniske foreninger

Danmark står i 2020 for at videreføre traditionen med at afholde en fælles Nordisk ekskursion. Turen går til det nordøstlige Fyn, der rummer en stærkt varieret flora og flere forskellige naturtyper.

Mod nord ligger det landskabeligt dramatiske Fyns Hoved-kompleks, som indeholder en mosaik af nogle af de fineste overdrev, strandenge, strandvolde og laguner på Fyn. Området er kendetegnet ved at være nedbørsfattigt, hvorfor her vokser en særlig steppelignende flora.

Hele vejen rundt om halvøen Hindsholm kantes kysten af kær, strandenge og strandoverdrev.

Lige op ad Kerteminde by har Kerteminde Kommune lavet et nyt naturområde kaldet Sybergland. Det består af en 35 ha stor sø omkranset af ferske enge. Her oplever vi, hvordan naturen kan genetablere sig, når den får lov. Turen kombineres med et besøg på Johannes Larsen Museum, hvor vi vil se på natur i kunsten.

Længere sydpå danner et udstrakt dalsystem grundlag for et af Fyns største  og mest veludviklede rigkær med flere end 400 forskellige arter af karplanter.

Turene krydres med besøg på udvalgte botaniske hotspots.

Nederst her på siden findes et foreløbigt program for de botaniske lokaliteter med lister over nogle af de særlige karplanter, vi forventer at møde.

Tidspunkt: Ankomst mandag, den 22. juni til aftensmad kl. 19, og afrejse fredag den 26. juni, efter morgenbuffet.

Ekskursioner og udflugter: Tre hele botaniske ekskursionsdage med besøg på Johannes Larsen Museum, guided af biolog Claus Helweg Ovesen – og tilbud om aftenudflugt til blandt andet dansk midsommerfest den 23. juni: Sankt Hans Aften med bål og fællessang langs kysten.

Indkvartering: I det pragtfuldt beliggende Danhostel Kerteminde i den skønne kystby Kerteminde: Danhostel Kerteminde

Turledelse: Botanikerne Henrik Tranberg, Martin Køhl Søholm og Carsten Hunding.

Deltagerpris ved maksimalt 30 deltagere: Dkr. 2.600, incl. kost og logi i dobbeltværelse og Dkr. 3.600 i enkeltværelse Hvis færre deltagere stiger prisen forholdsmæssigt til henholdsvis Dkr. 2.700 og 3.700 ved minimum 20 deltagere.

Tilmelding: Foregår efter først til mølle princippet fra den 1. december 2019 til den 1. marts 2020.
Frem til 1. februar er der reserveret pladser til de enkelte landes deltagere. Efter 1. februar fordeles eventuelt ledige pladser til dem der står på venteliste.

Tilmelding for danskere – tryk her
Tilmelding for svenskere – tryk her
Tilmelding for nordmænd – tryk her
Tilmelding for finnere – tryk her

Betaling: Ved tilmelding betales et depositum på 1.000,- kr. Restbeløbet betales senest 1. april 2020.

Transport: Vi kører i private biler og fordeler os i færrest mulige. Udgiften aftales i de enkelte biler.

Kontakt: For yderligere information kan Martin Køhl Søholm kontaktes på tlf. +45 51 16 72 51 eller på mail .

Se foreløbigt program som pdf.