Mosekskursion til Slåensø ved Silkeborg

lørdag 21/11 2020

Bent Odgaard

Slåensø er et godt sted at få indtryk af Silkeborgegnens mosflora. Her findes både de almindelige arter og de mere specielle, som afspejler områdets ret høje nedbør og høje luftfugtighed. En af de almindelige arter ved Slåensø er Filtet Bredribbe (Campylopus flexuosus), så det er et godt sted at gøre sig bekendt med dens variation, og hvordan man kender den fra f.eks. Alm. Kløvtand (Dicranum scoparium). Vi kigger også på epifyterne på stammerne og finder arter som Glinsende Bronzemos (Frullania tamarisci). Vi lærer også at kende forskel på den allestedsnærværende Alm. Cypresmos (Hypnum cupressiforme) og de mere specielle Ret Cypresmos (H. resupinatum) og Vortet Cypresmos (H. andoi). Endelig finder vi et par af stedets store sjældenheder nemlig Tæt Pølsekapsel (Herzogiella striatella) og – ifølge turlederen – Danmarks smukkeste mos Bleg Dunmos (Trichocolea tomentella).

Medbring: lup (10x eller gerne 20x), poser til indsamling, mad og drikke. Gummistøvler er ikke påkrævet.

Ekskursionen egner sig ikke til gangbesværede.

Mødested: P-plads sydøst for Slåensø. 56° 7’17.70 N 9°37’42.41 Ø.

Tilmelding senest 19. november til Bent Odgaard pr. telefon eller sms (2627 7240) eller pr. mail ()