Kulebjerg Overdrev på Midtsjælland

søndag 18/08 2024

Rene Andersen

Tilmelding ikke nødvendig, men kørsel forsøges koordineret.

Mødested: P-plads ud for Sorøvej 69, 4293 Dianalund, mellem Dianalund og Ruds Vedby: 55.538260, 11.43785

Kulebjerg Overdrev, der ligger godt skjult i Kulebjerg Skov, er et guldalderlandskab i miniformat! Har aldrig været opdyrket og er præget af store spredtstående træer, fritliggende sten og mængder af engmyretuer. Overdrevet huser en righoldig overdrevsflora (og -funga) med både tørre og fugtige partier ligesom der findes et par søer. Blandt de mange fine overdrevsarter kan man finde Liggende Potentil, som ikke er kendt fra mange steder på Sjælland. Her kan man se den sammen med “søster-arten” Tormentil”. Overdrevet afgræsses af en lille flok Hereford-kreaturer. Man kan læse mere om området her (som dog angiver en anden adgangsvej).

Vi opfordrer stærkt til samkørsel, for at deltagere uden bil også kan være med. Benyt dette link: https://forms.gle/WYM9xiHhuSP4FJok6, udfyld, og arrangørerne vil koordinere.

Kontakt: Rene Andersen, 28553137