Botanisk tur til Finmarken

Hele dage(n)

Anne Murmann Hansen & Peter Wind

Tilmelding Nødvendig

Stedet, hvor den nordskandinaviske og den russiske flora mødes. Finnmarken befinder sig nord for den nordlige polarcirkel, hvilket vil sige, at det på ekskursionstidspunktet er lyst hele døgnet. Klimazonen er Arktis, derfor en plantevækst meget forskellig fra vores. Dagstemperaturen vil været ca. 16°C.

Turleder: Anne Murmann Hansen og Peter Wind, med lokalbotanisk bistand af Knut-Erik Sibblund som ”lokal Kjentmann”.

Turen foregår med fly fra Kastrup til Kirkenes og retur. Med bus og med kost og logi, overnatninger i Kirkenes, Tana Bru, Vadsø og Vardø. Den botaniske tur begynder i Kirkenes, og vi kører stort set rundt om Varangerfjorden med afslutning i Vardø og Hamningberg. Fjorden deler geologisk set, Øst-Finnmarken i to dele: mod syd er grundfjeldet granit og mod nord består undergrunden af sedi-mentære aflejringer bl.a. sandsten og skiffer. Sidstnævnte har i en urolig tidsperiode, presset sig op, og står flere steder ud mod Barentshavet lodret op af jorden ligesom hajtænder. I læ heraf, vokser bl.a. Silene aucaulis, Cornus suecica, Salix herbácea og meget andet; på ”vores årstid” med en overvældende blomstring!

Efter afslutningen i Vardø, tager vi med lokalfly til Kirkenes Lufthavn og flyver via Oslo hjem til Kastrup.

Rejseforsikring og afbestillingsforsikring bør de deltagende selv tegne, da det blå sygesikringskort kun dækker behandling og ikke en evt. hjemtransport.

Pris ved 18 deltagere                                 kr. 21.000,00

Pris ved 21 deltagere                                 kr. 19.600,00

Pris ved 28 deltagere                                 kr. 19.175,00

Tillæg enkeltværelse                                 kr.   3.180,00

Depositum 3000kr

De personer, der var tilmeldt turen til Finmarken 2022, får førsteprioritet.  I skal trykke på knappen ”tilmeld”, hvorefter der kommer en rubrik frem, hvor I skal indtaste jeres medlemsnummer.

Få hjælp til at finde dit medlemsnummer her.

Tilmeldingen sker onsdag den 15. februar 2023 kl. 18 og slutter lørdag den 1. april 2023.

Tilmelding til ekskursionen til Finmarken er kun mulig via Dansk Botanisk Forenings hjemmeside og sker efter først-til-mølle-princippet. Ved tilmeldingen giver du oplysninger om indkvarteringsform, kostønsker og modtager en bekræftelse pr. e-mail samt oplysning om indbetaling af depositum på 3.000 kr. Ved overtegning oprettes venteliste. Hvis du tilmelder dig uden partner, og hvis der ikke tilmelder sig en anden single deltager, du kan dele dobbeltværelse med, vil du blive tildelt enkeltværelse og bedt om at betale enkeltværelsestillæg. Vi opfordrer til, at I laver personlige aftaler om deleværelse før tilmelding, da et stort antal enkeltværelser evt. kan overstige hotellernes kapacitet.