Botanisk tur til Finmarken

Hele dage(n)

Anne Murmann Hansen & Peter Wind

Tilmelding Nødvendig

Stedet, hvor den nordskandinaviske og den russiske flora mødes. Finnmarken befinder sig nord for den nordlige polarcirkel, hvilket vil sige, at det på ekskursionstidspunktet er lyst hele døgnet. Klimazonen er Arktis, derfor en plantevækst meget forskellig fra vores. Dagstemperaturen vil været ca. 16°C.

Turleder: Anne Murmann Hansen & Peter Wind, med lokalbotanisk bistand af Knut-Erik Sibblund som ”lokal Kjentmann”.

Turen foregår med fly fra Kastrup til Kirkenes og retur. Med bus og med kost og logi, overnatninger i Kirkenes, Tana Bru, Vadsø og Vardø, på hoteller. Den botaniske tur begynder i Kirkenes, og vi kører stort set rundt om Varangerfjorden med afslutning i Vardø og Hamningberg. Fjorden deler geologisk set, Øst-Finnmarken i to dele: mod syd er grundfjeldet granit og mod nord består undergrunden af sedi-mentære aflejringer bl.a. sandsten og skiffer. Sidstnævnte har i en urolig tidsperiode, presset sig op, og står flere steder ud mod Barentshavet lodret op af jorden ligesom hajtænder. I læ heraf, vokser bl.a. Silene aucaulis, Cornus suecica, Salix herbácea og meget andet; på ”vores årstid” med en overvældende blomstring!

Efter afslutningen i Vardø, tager vi med lokalfly til Kirkenes Lufthavn og flyver hjem til Kastrup.

Rejseforsikring og afbestillingsforsikring bør de deltagende selv tegne. Det blå sygesikringskort er ikke tilstrækkeligt.

Der vil være en prisstigning i forhold til turen sidste år, men den endelige pris kan desværre ikke udregnes endnu.

Tilmeldingen åbner onsdag d. 15. februar 2023 kl. 18 og slutter mandag den 1. april 2023.

Tidligere deltagere vil få tilsendt en e-mail, så de kan tilmelde sig før den officielle tilmelding starter.

Tilmelding til turen er kun mulig via link her på siden og sker efter først-til-mølle-princippet. Ved tilmeldingen giver du oplysninger om indkvarteringsform og kostønsker og modtager en bekræftelse pr. e-mail samt oplysning om indbetaling af depositum på 2.000 kr. Ved overtegning oprettes venteliste. Hvis du tilmelder dig uden partner, og hvis der ikke tilmelder sig en anden single deltager, du kan dele dobbeltværelse med, vil du blive tildelt enkeltværelse og bedt om at betale enkeltværelsestillæg.