Botanik for begyndere

Irene Svanborg Møller og Peter Wind

Tilmelding nødvendig - se Beskrivelse

NB: tilmeldingen er udvidet til og med 13. april 2022

På søndagsturen fandt jeg en ukendt plante i vejkanten, som jeg ikke umiddelbart kunne sætte navn på! Hvad mon planten hedder?

Vi kender alle den situation at stå med en plante, som vi ikke kender, men gerne vil have et navn på. Et opslag på nettet giver ikke umiddelbart et brugbart svar, ligesom opslag i en billedbog heller ikke var til nogen hjælp. En mulighed er at anvende en flora, men brugen af bogen er umiddelbart vanskelig – især hvis jeg ikke forstår det sprog, der anvendes, og jeg ikke ved, hvordan jeg bruger den.

Dansk Botanisk Forening vil gerne hjælpe dig med at blive mere fortrolig med at bestemme Danmarks vilde planter. Foreningen startede i 2018 en ’Botanisk Skole’, hvor du som nybegynder eller let øvet kan få hjælp til at bruge en flora som redskab til bestemmelsen af vilde, danske planter.

For hvem: Kurset er for dig, som gerne vil kunne artsbestemme planter, men som har brug for hjælp til at komme i gang eller have genopfrisket brugen af en flora. På kurset får du indføring i ’blomstersproget’ og i brugen af en flora som nestemmelsesredskab. Du kommer feltture på spændende botaniske lokaliteter i egnen omkring Kalundborg. Her er der rig mulighed for at opleve vilde planter og for at indsamle materiale til bestemmelse i felten og til videre bestemmelse i kursuslokalet. Du vil modtage et mere detaljeret program, når du har tilmeldt dig.

Sted: Danhostel Kalundborg, Stadion Allé 5, 4400 Kalundborg, https://www.danhostel.dk/hostel/danhostel-kalundborg

Pris for medlemmer af Dansk Botanisk Forening: 1.000 kr. for første gangs deltagere, 1.500 kr. for andre
medlemmer. Hvis du ikke er medlem, kan du melde dig ind her: https://botaniskforening.dk/bliv-medlem.

Beløbet omfatter kursusledelse, indkvartering på et førsteklasses vandrerhjem i dobbeltværelser med sengetøj og håndklæder. Ønskes enkeltværelse, betales en merpris på 300 kr. Hertil kommer fuld forplejning, idet vandrerhjemmets køkken tilbereder al forplejning fra bunden ved anvendelse af økologiske råvarer, ligesom alt brød er hjemmebagt. Du sørger selv for transport til og
fra Kalundborg, ligesom afhentning på Kalundborg Station kan arrangeres. Du modtager en deltagerliste i god tid, så fællestransport kan arrangeres. Transporten til naturlokaliteterne foregår i privatbiler på delebasis af kørselsomkostningerne.

Tilmelding er efter ’først til mølle’ princippet. Der er forudbestilt plads til 18 deltagere på Danhostel Kalundborg, hvor der kan vælges mellem enkelt og dobbeltværelse.
Sidste frist for tilmelding: Søndag den 13. april 2022.