La Gomera og Tenerife

søndag 03/03 2019 - onsdag 13/03 2019

Peter Wind

Turens program

• 3-3 Flyvning fra København med tidligt morgenfly direkte til sydlufthavnen på Tenerife. Med færgen fra Los Christianos til San Sebastian på La Gomera. Indkvartering på hotel her.
  • 4-3 Botanisk ekskursion til Juego de Bolas besøgscentret for laurbærskoven, Meriga, Laguna Grande og Roque de Agando
  • 5-3 Botanisk ekskursion til øens højeste punkt, La Garajonay på 1487 moh, Valle Gran Rey, Chorros de Epina kilderne og Playa de Vallehermoso
  • 6-3 Botanisk ekskursion til El Cedro med flot vandfald, Mirador del Raja og Puntallana
    7-3 Med færgen til Los Christianos, botanisk ekskursion til Montaña de Guaza, Montaña Roja, Las Eras og Malpais de Güimar. Indkvartering på hotel i Puerto de la Cruz
  • 8-3 Botaniske ekskursion Anaga halvøen, Cabezo del Tejo & Chinobre, El Bailadero, Roque Amogoje, Igueste de San Andres, Casas de Abajo
  • 9-3 Botanisk ekskursion til Punta del Hidalgo, vandring i Barranco del Rio, Cruz del Carmen, Pico del Ingles og Casa Carlos
  • 10-3 Transport til Los Gigantes. Botanisk ekskursion til La Caldera ved Aquamanza, El Portillo Centro de Visitantes, vandring i Las Cañadas, Los Roques, Alto de las Cucinas. Indkvartering på hotel i Playa Arenas, Los Gigantes
  • 11-3 Botanisk ekskursion til Masca, vandring fra Mirador de Barracan til Puerto Hilda, Buenavista, Playa de los Silos og Icod de los Vinos
  • 12-3 Botanisk ekskursion til Altos de la Cubre, vandring til Teno Alto, El Valledo, vandring til Las Cuevas
  • 13-3 Formiddagen fri. Fælles frokost på restaurant. Aftenfly til København

La Gomera og Tenerife er to af ni beboede øer i øgruppen De canarisk Øer. Øerne er naturhistorisk kendte for deres forskelligartede naturtyper, der strækker sig fra den aride ørkenlignende kystvegetation over en varmeelskende lavlandsskov og den frodige laurbærskov til den tørre trælyng-porse og fyrreskov i højden samt den enestående montane busksteppe vegetation i over 2000 m højde på Tenerife og La Palma. Hertil kommer en stor mængde af endemer og artsrige slægter som Aeonium, Echium (Slangehoved), Euphorbia (Vortemælk) og Sonchus (Svinemælk). Bortset fra Galapagos har De canariske Øer de højeste antal endemer i Verden. På turen vil vi få lejlighed til at opleve både nogle af øernes specielle plantesamfund og adskillige endemer. Endelig håber vi at kunne præsentere orkidéerne Himanthoglossum metlecsianum og Orchis patens subsp.canariense samt Neotinea maculata i blomst.

Turpris for de 11 dage er 11.125 kr. pr. person i dobbeltværelse ved 30 deltagere. Tillæg for enkeltværelse beløber sig til 1.900 kr. Vi har forudbestilt 10 dobbelt og 10 enkeltværelser. Beløbet dækker flyvning med Norwegian Kastrup-Tenerife Sur t/r, færgen mellem Los Christianos på Tenerife og San Sebastian på La Gomera t/r, 9 botaniske heldages busekskursioner, transfer fra og til lufthavnen og hotellerne imellem, indkvartering på gode hoteller henholdsvis i San Sebastian på Torre del Conde, www.hoteltorredelconde.com/es 3. til 7. marts, i Puerto Cruz på 4 Dreams, www.4dreamshotel.com, 7. til 10. marts og i Playa Arena på lejlighedshotel Bahia Flamingowww.bahiaflamingohotel.com, hvor der er køleskab på værelserne, 10. til 13. marts 2019. Hotellernes placering er markeret med røde pile på kortet ovenfor. Prisen inkluderer endvidere morgenmad og madpakke på hotel Torre del Conde og 4 Dreams, morgen- og aftensmad på hotel Bahia Flamingo og to danske turledere. Deltagerne sørger selv for aftensmad i San Sebastian og Puerto Cruz samt for frokost i Playa Arena og opfordres samtidig til selv at tegne afbestillingsforsikring og andre relevante forsikringer. Som noget ny beder vi om at få oplyst police nummer og kontaktoplysninger til forsikringsselskabet.

Interesserede, der registreres efter ’først til mølle’ princippet fra 1. september 2018, bedes indbetale depositum 5.000 kr. til ekskursionskontoen i Rønde Sparekasse reg. nr. 9354 kontonr. 0000192775– mrk. ’dit navn – Tenerife’. Samtidig (med samme frist) foretages skriftlig tilmelding til Peter Wind, Moesbakken 19, 8410 Rønde, telf. 87914110 (aften) eller med e-mail til . Opgiv venligst dit navn i tilmeldingen med adresse og telefon. Tilmelding til turen slutter fredag den 19. oktober 2018. De tilmeldte vil modtage en kvittering, når depositum er indgået. Den samlede turpris vil blive oplyst efter 1. november 2018, hvor størrelse af og dato for restbetaling vil blive meddelt, ligesom et deltagerbrev med praktiske oplysninger og et mere udførligt program vil blive fremsendt. Ved flere end 30 tilmeldte deltagere oprettes venteliste.

Bemærk venligst, at der er indlagt flere vandreture i et til tider noget ujævnt og stejlt klippeterræn, så turen er ikke egnet for gangbesværede. Solidt fodtøj anbefales.

Denne tur er privat arrangeret af Peter Wind. Dansk Botanisk Forening er ikke ansvarlig for turen, men stiller hjemmesiden til rådighed til formidling af turen.