Lægemiddelplanter – den medicinske Flora Danica

Auditorium A, Bygning 1, Universitetsparken 15, København Ø

Jens Soelberg

Tilmelding ikke nødvendig.

Tag med på rejse i den botaniske lægemiddelhistorie i krydsfeltet mellem mennesker og planter, tro og videnskab, natur og kemi, sundhed og død. Vores fælles medicinske grundhistorie stammer udspringer fra brugen af rødder, urter, blade og den komplekse kemi de gemmer på. Den danske lægemiddelhistorie, fra Henrik Harpestreng og til vor tid, omfatter mere end 720 arter af planter, som fra 1619 og frem har været statsanerkendte lægemiddelplanter. Lidt over halvdelen vokser under åben himmel i Danmark i dag. Men tankevækkende mange af disse lægemiddelplanter forsvandt ud af brug og bevidsthed før udviklingen af moderne analytisk kemi og farmakologi. Måske gemmer fremtidens lægemidler sig i vores lange historie med biologisk aktive planter?

Jens Soelberg er samlingsmedarbejder ved herbarierne på Statens Naturhistoriske Museum og har udgivet bogen Lægemiddelplanter – Katalog over medicinplanter i Danmark 1619-2023. Sideløbende har han opbygget en biobank med forskningsprøver af alle danske historiske og nuværende lægemiddelplanter. Samlingen af historiske lægemiddelplanter indgår i SNM’s særudstilling Vilde Vidunderlige Verden.