Botanik for begyndere

Hele dage(n)

Molslaboratoriet

Irene Svanborg Møller og Peter Wind

’På søndagsturen fandt jeg en ukendt plante i vejkanten, som jeg ikke umiddelbart kunne sætte navn på! Hvad hedder den plante mon?’

Vi kender alle den situation at stå med en plante, som vi ikke kender, men gerne vil have et navn på. Et opslag på nettet giver ikke umiddelbart et brugbart svar, ligesom opslag i en billedbog heller ikke var til nogen hjælp. En mulighed er så at anvende en flora, men det er et vanskeligt redskab at bruge – især hvis du ikke forstår det sprog, der anvendes, og du ikke ved, hvordan du skal bruge den.

Dansk Botanisk Forening vil gerne hjælpe dig med at blive mere fortrolig med til at bestemme Danmarks vilde planter. Foreningen har derfor oprettet en ’botanisk skole’, hvor du som nybegynder eller let øvet kan få hjælp til at bruge en flora som redskab til bestemmelsen af vilde, danske planter.

Tidspunkt: Fra fredag den 25. maj kl. 17 til søndag den 27. maj kl. 15.

Kursusledere: Irene Svanborg Møller og Peter Wind

Pris: 1.000 kr. for medlemmer (foreningen betaler tilskud til kurset, og derfor skal du være medlem for at deltage, hvis du ikke er medlem kan du melde dig ind her). Indbefatter kursusledelse, ophold med sengetøj og fuld forplejning inkl. festmiddag på en af landets mest hyggelige kursusejendomme. Du skal selv sørge for transport til og fra Molslaboratoriet, men vil modtage en deltagerliste i god tid, så fællestransport kan arrangeres.

For hvem: Kurset er for dig, som gerne vil kunne artsbestemme planter, men som har brug for hjælp til at komme i gang. På kurset får du indføring i ’blomstersproget’, brugen af en flora som redskab, vandreture i de omgivende Mols Bjerge, hvor der er rig mulighed for at opleve de vilde planter og for at indsamle materiale til videre bestemmelse kursuslokalet. Du få mere indformation når du har tilmeldt dig og tilmeldingen er afsluttet.

Tilmelding: Tilmeldingen åbner 1. marts: tilmeld dig her. Du for oplysninger om betaling, når du har tilmeldt dig. Pladserne fordeles efter først til mølle. Der skal være minimum 15 deltagere før kurset bliver afholdt og der er plads til 30 deltagere.

Sidste frist for tilmelding og betaling: tilmeldingsfristen er udvidet til 1. maj.