Tur til Grønland

Hele dage(n)

Sigrid Schøler Nielsen og Peter Wind

Sommertur til Grønland med Dansk Botanisk Forening 17. juli-26.juli 2019

Hent programmet her som pdf.

I år arrangerer Dansk Botanisk Forening en sommertur til Grønland med besøg i Narsarsuaq, Nuuk og Kangerlussuaq. Ved at besøge disse steder vil man få et godt indblik i både diversiteten og skønheden af den grønlandske flora. Der er 15 pladser (inklusive to guider), og turen gennemføres ved minimum 12 deltagere. Tilmelding er bindende og sker efter ’først til mølle’ princippet med indbetaling af et depositum på 5000 kr. Ved tilmeldingen modtager du en bekræftelse pr. e-mail.

Spørgsmål om ekskursionen kan rettes til Peter Wind på tlf. 87914110 (aften) eller med e-mail til . Sidste frist for tilmelding og indbetaling af depositum er 25. marts 2019, hvorefter et mere udførligt program med oplysning om slutbetaling vil blive fremsendt. Den totale pris for rejsen vil lande på omkring 25.000 kr.

Program – alle tider er lokale tider

Narsarsuaq, 17.-20. juli

1. juli: flyrejse København-Narsarsuaq: 12.20-13.10

Vi skal bo på Hotel Narsarsuaq, og morgen- og aftensmad (2-retters menu på hotellet) er inkluderet i prisen. I Narsarsuaq skal vi bruge en dag i Blomsterdalen, hvorfra man kan se indlandsisen, og en dag i Igaliku, hvortil vi sejler med båd. Denne lokalitet er kendt for sine månerudearter. Transfers til disse to lokaliteter er inkluderet i prisen. Derudover er der rig mulighed for at finde mange spændende arter lige uden for døren i Narsarsuaq til at udfylde de to halve dage i programmet – der gror blandt andet orkideer ved havnen.

1. juli: flyrejse Narsarsuaq-Nuuk: 18.00-19.30

Nuuk, 20.-23. juli

Vi skal bo på Inuk Hostel, morgenmad kan tilkøbes på stedet. Der er ikke inkluderet forplejning i Nuuk, da der er mange spændende muligheder for kulinariske oplevelser alt efter smag og lyst! I Nuuk skal vi udforske urtelierne ved Lille Malene samt besøge en af Grønlands 8 lokaliteter med Hængegræs.

1. juli: Nuuk-Kangerlussuaq: 14.05-15.00

Kangerlussuaq, 23.-26. juli

Vi skal bo på Old Camp, hvor morgen- og aftensmad (2-retters menu på Restaurant Roklubben) er inkluderet i prisen. I Kangerlussuaq skal vi på en dagstur til Russell gletcheren, hvor vi dels vil komme helt tæt på denne udløber fra indlandsisen, dels vil opleve ændringen i vegetationen, når vi kommer tættere på isen. Derudover skal vi på dagstur til områdets saltsøer, hvor man kan finde mange ensianarter. Transfers på disse to ture er inkluderet i prisen.

1. juli: Kangerlussuaq-København: 12.20-13.10

Turen er ikke for gangbesværede.

Tilmeld dig turen her