Botanik for begyndere 2019

Hele dage(n)

Molslaboratoriet

Irene Svanborg Møller og Peter Wind

Dansk Botanisk Forening gentager successen fra 2018.

Vi har alle stået i den situation, at:

• jeg på søndagsturen fandt en ukendt plante i vejkanten, som jeg gerne vil have navn på?
  • der på den anden side af havehækken vokser en vild plante, jeg ikke kender!
  • hvad hedder den plante, jeg har i hånden, som jeg fandt på min skovtur?

Vi kender alle den situation at stå med en plante, som vi ikke kender, men gerne vil have et navn på. Et opslag på nettet giver ikke umiddelbart et brugbart svar, ligesom opslag i en billedbog heller ikke var til nogen hjælp. En mulighed er så at anvende en flora, men det er et vanskeligt redskab at bruge – især når jeg ikke forstår det sprog, der anvendes, men jeg vil gerne vide, hvordan jeg bruger den.

Dansk Botanisk Forening vil gerne hjælpe dig med at blive mere fortrolig med til at bestemme Danmarks vilde planter. Foreningen oprettede i 2018 en ’botanisk skole’, hvor du som nybegynder eller let øvet kan få hjælp til at bruge en flora som redskab til bestemmelsen af vilde, danske planter.

Dansk Botanisk Forening afholder derfor på ny et weekend kursus for alle interesserede i at forøge kendskabet til den danske flora og i at blive mere fortrolig med at bestemme vilde danske planter.

Sted: Molslaboratoriet, Strandkærvej 6, Femmøller, 8400 Ebeltoft.

Tidspunkt: Fra fredag den 31. maj kl. 17 til søndag den 2. juni kl. 15.

Køkkenpersonale: Rikke Trachsel og Anne Sofie Skaaning samt Caja og Iben Trachsel

Pris: 1.000 kr. for medlemmer af Dansk Botanisk Forening (bliv medlem her), der indbefatter kursusledelse, ophold med sengetøj og fuld forplejning inkl. festmiddag på en af landets mest hyggelige kursusejendomme. Deltagerne sørger selv for transport til og fra Molslaboratoriet, men vil modtage en deltagerliste i god tid, så fællestransport kan arrangeres.

I kursets program indgår en indføring i ’blomstersproget’, brugen af en flora som redskab, vandreture i de omgivende Mols Bjerge, hvor der vil være rig mulighed for at opleve de vilde planter og for at indsamle materiale til videre bestemmelse kursuslokalet. Du vil modtage et mere detaljeret program, når du har tilmeldt dig kurset ’Botanik for begyndere’.

Tilmeld dig her.

Interesserede, der registreres efter ’først til mølle’ princippet, bedes tilmelde sig og samtidig indbetale den fulde pris for kurset, 1.000 kr. Ved tilmeldingen modtager du en bekræftelse pr. e-mail. Sidste frist for tilmelding: Søndag den 14. april 2019.