Forsommertur til Estland

Pärnu

Estland_DBF2016
Forsommertur til Estland 2016

NB: Pris og program er opdateret feb 13, 2016 @ 10:30.

Hent omtale som pdf.

Tidspunkt: Fredag den 3. til søndag den 12. juni 2016

Estland er det nordligste af de tre baltiske randstater og er omgivet af hav på to sider, nemlig mod Østersøen i vest og Den finske Bugt mod nord. I øst har Estland en 338,6 km lang grænse med Rusland, mens den sydlige 343 km lange grænse deles med Letland. Med et areal på 45.227 km2 har Estland et landareal, der er en anelse større end Danmark. Højdeforholdene svarer til dem, vi kender i Danmark, idet det meste af Estland har højder under 100 m bortset fra den sydøstlige del af landet, hvor der findes højder over 200 m.o.h.

Den estiske flora er med 1160 arter antalsmæssigt på størrelse med den danske, men der er betydelige forskelle, da der i Estland forekommer flere arter med østlig udbredelse som Læderløv (Chamaedaphne calyculata), Åben Kobjælde (Pulsatilla patens), Russisk Dragehoved (Dracocephalum thymiflorum) og Cinnagræs (Cinna latifolia). Estland rummer et par endemer, nemlig Ödsel-Skjaller (Rhinanthus osilensis) og en underart af Nordisk Fjeldskær (Saussurea alpina ssp. estonica). Vi håber at kunne præsentere adskillige af de estiske arter, som ikke er kendt fra Danmark. Dansk Botanisk Forening arrangerede en tur til Estland i 1995 og udarbejdede en turrapport, som nu findes her på foreningens hjemmeside.

Turpris for de 10 dage er 9.300 kr. pr. person i dobbeltværelse ved 30 deltagere. Tillæg for enkeltværelse beløber sig til 1.800 kr. Vi har forudbestilt 13 dobbelt og 5 enkelt værelser. Beløbet dækker flyvning med Baltic Airlines Kastrup-Riga t/r, 8 botaniske heldages busekskursioner, transfer fra og til lufthavnen, indkvartering på hoteller af god standard henholdsvis 3* hotel Koidula Park, http://koidulaparkhotell.ee/ i Pärnu i tidsrummet 3. til 5. juni, 4* SPA Hotel Georg Ots www.gospa.ee, i Kuressare, hovedbyen på Saaremaa, mellem 5. og 8. juni, hotel Lookese, www.lookese.ee i Käina på Hiiumaa fra 8. til 11. juni 2016 samt4* hotel Islande www.islandehotel.lv i Riga fra 11. til 12. juni. Hotellernes placering er markeret med røde pile på kortet ovenfor. Prisen inkluderer endvidere fuld forplejning, dvs. morgenmad, frokostpakke og aftensmad under hele opholdet i Estland samt to danske turledere. Deltagerne opfordres til selv at tegne afbestillingsforsikring og andre relevante forsikringer.

Interesserede, der registreres efter ’først til mølle’ princippet fra 1. december 2015, bedes indbetale depositum 5.000 kr. senest 15. februar 2016 til Rønde og Omegns Sparekasse reg. nr. 9354 kontonr. 0000192775 – mrk. ’dit navn – Estland’. Samtidig (med samme frist) foretages skriftlig tilmelding til Peter Wind, Moesbakken 19, 8410 Rønde, telf. 87914110 (aften) eller med e-mail til . Opgiv venligst dit navn i tilmeldingen med adresse og telefon, samt e-mail. De tilmeldte vil modtage en kvittering, når depositum er indgået. Den samlede turpris vil blive oplyst efter 1. marts 2016, hvor størrelse af og dato for restbetaling vil blive meddelt, ligesom et deltagerbrev med praktiske oplysninger og et mere udførligt program vil blive fremsendt. Ved flere end 30 tilmeldte deltagere oprettes venteliste. Vi vil naturligvis gøre vort til, at deltagere på ventelisten kommer med på turen.

Turledere: Sten Moeslund og Peter Wind.
PS. Som tilmeldingerne er indløbet nu, er alle pladser på turen besat.

Sidst opdateret feb 13, 2016 @ 10:30